Μου αρέσει κι εμένα πολύ το shari που έχεις φτιάξει και το στιλ που του έχεις δώσει!
Καλή συνέχεια και μ' αυτό το δέντρο σου!
Taxus Baccata Han Kengai
-
Topic author - Σπορόφυτο
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 18 times
Re: Taxus Baccata Han Kengai
Hallo Hfestion,
Die update komt er, ik weet niet of dat het najaar wordt of het voorjaar.
===============
Hallo Jean-Jaques?
Ik had al eerder gezien dat je heel bedreven bent met werken op de computer om bonsai positiever weer te geven.
Bedankt voor je inbreng, maar deze boom is nog maar net gevormd en nog geen jaar in mijn bezit. Hij staat nog in trainingspot
en ik moet ook nog afwachten wat mij te wachten staat als ik de wortels ontbloot.
Maar in ieder geval bedankt, misschien kan ik er iets mee in de nabije toekomst.
Bonsaigroet, Joop.
Die update komt er, ik weet niet of dat het najaar wordt of het voorjaar.
===============
Hallo Jean-Jaques?
Ik had al eerder gezien dat je heel bedreven bent met werken op de computer om bonsai positiever weer te geven.
Bedankt voor je inbreng, maar deze boom is nog maar net gevormd en nog geen jaar in mijn bezit. Hij staat nog in trainingspot
en ik moet ook nog afwachten wat mij te wachten staat als ik de wortels ontbloot.
Maar in ieder geval bedankt, misschien kan ik er iets mee in de nabije toekomst.
Bonsaigroet, Joop.
-
- V.I.P
- Has thanked: 0
- Been thanked: 217 times
.

Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
- Rating: 7.14%
-
- Συντονιστής
- Has thanked: 276 times
- Been thanked: 215 times
- Επικοινωνία:
Έκανες πολύ ωραία δουλειά! Μου αρέσει πολύ που το νεκρό ξύλο είναι ενδιάμεσα από το ζωντανό κλαδί της κορυφής. (Φωτογραφία.3).
Περιμένω update το φθινόπωρο
Περιμένω update το φθινόπωρο
-
Topic author - Σπορόφυτο
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 18 times
Taxus Baccata Han Kengai
Hallo allemaal,
hier een Taxus Baccata die ik half augustus vorig jaar bij een tuincentrum nabij Kalamata zag staan.
Door de afgestorven tak in het midden van de stam en de hoek die de buitenste takken maakten, vond ik hem wel aantrekkelijk om er een Han Kengai (semi-cascade) van te maken.
De stam had genoeg uitstraling en karakter om bonsai te kunnen worden en ik besloot de boom te kopen.
Eind augustus begon ik met de 1e vorming.
De mogelijkheden werden eerst goed bekeken en ik besloot van de middelste hoofdtak een grote centrale jin te maken, maar die was wel kaarsrecht.
Nadat ik de tak van zijn schors had ontdaan en het tot jin had gevormd en de jin had doorgetrokken tot in de stam, werd de jin met speciale bonsai-buigklemmen in een golvende beweging gevormd, zodat het een natuurlijker effect had. In de rest van de boom zouden ook geen rechte stukken zitten. Dat zou niet natuurlijk zijn geweest.
Doordat de schors er al af was en de tak in feite daarna geen sapstroom meer had, was de vorm in +- 3 weken al gefixeerd.
De linkertak werd met zijn hoekige vorm tot cascadetak gevormd door hem met zwaar aluminiumdraad te omwikkelen en gecontrolleerd in een golvende beweging naar beneden te buigen.
De rechterondertak was een hele mooie oude tak maar kon ik jammer genoeg niet in mijn ontwerp gebruiken en er werd een kleine jin van gemaakt.
De tak rechtsboven die kleine jin werd tot top gevormd door hem ook met zwaar aluminiumdraad te omwikkelen en ruim om de voormalige hoofdtak en nu dus jin te buigen.
Daarna werden alle kleine takken en takjes tot in detail bedraad en in vorm gebogen.
Overbodige takjes werden verwijderd.
De boom groeide goed en in april/mei begon hij weer nieuw loof te maken.
Toen dat (lichtgroene) nieuwe loof voldoende gegroeid was, werden de steeltjes halverwege doorgeknipt om backbudding (nieuwe groei dichter bij de stam) te krijgen.
Hij staat nog steeds in zijn kweekpot en ik laat hem voorlopig even met rust.
Hij staat de hele dag onder een schaduwnet en krijgt om de dag een beetje water.
Taxus verlangt niet al te veel zonlicht, zeker hier in Griekenland niet en hoeft ook niet al te veel water.
Wel mest (nu nog universele mestkorrels) geven voor een gezonde groei.
Op de eindfoto komt hij nog wel een beetje rommelig over, maar de finishing touch moet nog komen.
Taxushout werd vroeger in de tijd van Robin Hood gebruikt om handbogen van te maken, omdat het hout zo goed te buigen is.
Het duurt wel vrij lang eer het levende hout gefixeerd is.
Bonsaigroet, Joop
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
- These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post (total 2):
- BILLPAN (03 Ιούλ 2023, 15:40) • Hfestion (03 Ιούλ 2023, 17:07)
- Rating: 14.29%