Juniperus Literati 1

Παρουσιάσεις Μπονσάϊ μελών
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Jean-Zac
V.I.P
V.I.P
Has thanked: 0
Been thanked: 283 times

Re: Juniperus Literati 1

Δημοσίευση από Jean-Zac »

Ότι σέ ευχαριστεί καί σέ κάνει χαρούμενο όταν τό βλέπεις.

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 57 times

Δημοσίευση από JoopVanDenBerge »

Hallo JZ,

Ik heb ook een beetje zitten stoeien met het ontwerp voor deze boom, maar ik vond juist een hellende stijl beter passen bij deze boom.

Bij de virtuele vind ik de slab heel leuk staan, maar bij het plaatsen in de pot heb ik vrijwel geen wortels weggenomen, zodat ik voor dit moment een iets te grote pot heb moeten nemen. Eén van de volgende jaren zal ik de wortels stapje voor stapje terugnemen en de boom in een iets kleinere pot plaatsen.

Ik heb het geluk dat ik nog verschrikkelijk veel potten heb, de meeste nieuw, zodat ik een vrij makkelijke keus kan maken wat betreft de pot.

Weer bedankt voor de virtuele optie.

Bonsaigroet, Joop
Άβαταρ μέλους

Jean-Zac
V.I.P
V.I.P
Has thanked: 0
Been thanked: 283 times

Δημοσίευση από Jean-Zac »

.
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin

Bedankt voor jullie complimenten.

Geokorg: heb jij veel ervaring met Juniperus? Mijn bomen staan allemaal buiten het hele jaar en ik geef ze mest en water naar behoefte. S-morgens en eind van de middag in de volle zon. Mijn eerdere ervaring met Juniperus in Akadama en iets minder water geven dan dat ik nu doe, is dat er een aantal het niet overleefden. Daarom heb ik deze bomen nu in het substraat gezet waar zij al in stonden, aangevuld met spagnummos wat het vocht ook vasthoudt en gebroken split. Zij doen het nu prima, vanaf dat ik ze heb gekocht in januari tot nu toe.
Zeker het eerste jaar na het verpotten ben ik voorzichtig geweest met de hoeveelheid mest. Bij het verpotten heb ik de wortels niet gesnoeid. Hooguit enkele wortels die wel heel erg lang waren en sommige, omdat de bomen anders niet in de pot konden.
Ik ben al bijna 40 jaar met bonsai bezig en heb heus veel geduld.
Ik streef uiteraard naar gezonde bomen en doe aanstaand jaar bijna niets, hooguit de buitensporige groei iets inkorten door te plukken.

Mijn Engels is veel minder dan mijn Nederlands en ik hoop dat het met de computervertaling toch redelijk leesbaar zal zijn. Ik weet dat de computervertaling van dit forum niet optimaal is, maar we moeten het er maar mee doen.

Bonsaigroet, Joop
These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post:
geokorg (16 Οκτ 2025, 22:42)
Rating: 7.14%

Hfestion
Συντονιστής
Συντονιστής
Has thanked: 405 times
Been thanked: 342 times

Δημοσίευση από Hfestion »

Ωραιότατα
"Πολεμιστής του κήπου,,

https://youtube.com/channel/UCPhRP1KKAIFWG6kHAEJf0Zg

geokorg
Shohin
Shohin
Has thanked: 90 times
Been thanked: 52 times

Δημοσίευση από geokorg »

:happy-smileyflower: :happy-smileyflower: :happy-smileyflower: Hi Loop,

you got nice elegant trees with female trunk lines (nice pots too)! My humble suggestion is that you might leave the trees untouched for the whole of the next spring/summer period, in order to try to strengthen their system (especially the second one). During that growing season, place the trees in full sun (always outside the house), fertilize a lot (if the subtract is inorganic), water carefully and wait for the positive reaction of new growth to appear all over. In a few words: aim primarily to healthy trees and be patient. PS: if is possible, try to write in English

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin

Dank je wel Thano voor je complimenten.

Het was de bedoeling om de tweede boom in een aparte topic te plaatsen, maar ik had nogal wat moeite om de foto's te plaatsen, waardoor dat misging, dan maar in één topic.

Bonsaigroet, Joop
Άβαταρ μέλους

thanos75
Imperial
Imperial
Has thanked: 119 times
Been thanked: 223 times

Δημοσίευση από thanos75 »

Και τα δύο είναι πολύ όμορφα με ωραίο στυλ.

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin

Juniperus Literati 1

IMG_4780.jpg
 Hallo allemaal,

In januari van dit jaar heb ik deze Juniperus gekocht bij een tuincentrum in Kalamata, samen met nog een Juniperus die ik in een andere post zal posten.

Na aankoop heb ik hem in draad gezet en gevormd in de literaire stijl en in een bonsaipot geplaatst. De takken die ik niet nodig had, werden als jin omvormd. De stam werd met een koperborsteltje zachtjes afgeborsteld, zodat de schilfers op de stam allemaal werden verwijderd.
Als substraat heb ik de grond gebruikt die nog in zijn originele pot zat, (dat was niet in prima staat) aanggeulv met spagnum en als toplaag fijn gespleten.
Tot standaard week heb ik hem gewoon verzorgd, met water en tot nu toe twee maal een dosis universele korrelmest.

Eerste, ik heb de boom weer ontdraad en zijn nieuwe groei van deze periode geplukt. Vandaar dat de boom nu niet zo veel groen heeft, maar als het goed komt dat volgende groeiseizoen wel goed.
De takken en takjes die niet volledig waren gefixeerd, werden een groene draad.

Komende jaren mag het groen lekker gaan groeien en heb ik weer een bonsai meer op mijn plank staan.

Bonsaigroet, Joop

Προστέθηκε μετά από 13 λεπτά 7 δευτερόλεπτα:
IMG_4782.jpg
 Deze juniperus heeft een iets andere vorm en is in feite ook een literati, maar met een dochter-boompje naast haar.
Verder hetzelfde verhaal als de vorige boom.

Bonsaigroet, Joop.

Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
Απάντηση