uitgraven stronk van olijfboom
-
JoopVanDenBerge
Topic author - Shohin

- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 62 times
Re: uitgraven stronk van olijfboom
Hallo Thano,
bedankt voor je reaktie en je adviezen.
Fijn dat er iemand reageert met ervaring op dit gebied.
De olijf-stronk staat nog in de grond van een terrein wat nu te koop staat.
Ik wacht af tot men het terrein heeft verkocht en op dat terrein gaat werken. Het is nu toch niet de tijd om uit te graven.
Tot dan moet ik even afwachten. Maar ik dacht, ik ga mij eerst informeren, dan heb ik dat vast gedaan. Tegen die tijd kan ik ook iets gaan plannen ook voor eventuele andere olijf-stronken.
Ik kan momenteel geen foto's laten zien want onder mijn topic ontbreekt "Bijlagen en Bestanden" zodat ik niet kan downloaden. Ik weet niet wat ik daar aan kan doen. Het betreft in feite 2 stronken, 1 van +- 20 cm boven de grond en 1 oude stronk van 1 meter boven de grond ( beide afgezaagd) Die laatste staat aan de binnenzijde van een muurtje van de ruine van een schuurtje. Voor die laatste heb ik misschien zelfs een "JCB" nodig als dat door kan gaan.
In ieder geval bedankt voor deze info.
Als ik weet waar het aan ligt dat ik momenteel geen foto's kan downloaden en het is hersteld, dat zullen de foto's snel volgen.
Bonsaigroet, Joop
bedankt voor je reaktie en je adviezen.
Fijn dat er iemand reageert met ervaring op dit gebied.
De olijf-stronk staat nog in de grond van een terrein wat nu te koop staat.
Ik wacht af tot men het terrein heeft verkocht en op dat terrein gaat werken. Het is nu toch niet de tijd om uit te graven.
Tot dan moet ik even afwachten. Maar ik dacht, ik ga mij eerst informeren, dan heb ik dat vast gedaan. Tegen die tijd kan ik ook iets gaan plannen ook voor eventuele andere olijf-stronken.
Ik kan momenteel geen foto's laten zien want onder mijn topic ontbreekt "Bijlagen en Bestanden" zodat ik niet kan downloaden. Ik weet niet wat ik daar aan kan doen. Het betreft in feite 2 stronken, 1 van +- 20 cm boven de grond en 1 oude stronk van 1 meter boven de grond ( beide afgezaagd) Die laatste staat aan de binnenzijde van een muurtje van de ruine van een schuurtje. Voor die laatste heb ik misschien zelfs een "JCB" nodig als dat door kan gaan.
In ieder geval bedankt voor deze info.
Als ik weet waar het aan ligt dat ik momenteel geen foto's kan downloaden en het is hersteld, dat zullen de foto's snel volgen.
Bonsaigroet, Joop
-
thanos75
- Imperial

- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 226 times
Αυτό που εγώ εφαρμόζω είναι να βγάζω το δέντρο με μια μπάλα χώματος (τον Μάρτιο σε 3 ελιές που έχω δοκιμάσει) και να το φυτεύω για ένα διάστημα σε γλάστρα (ένα χρόνο στα περισσότερα είδη, στην ελιά θεωρώ ότι χρειάζεται να την αφήσεις τουλάχιστον δύο χρόνια γιατί αναπτύσει αργά το ριζικό της σύστημα). Στην συνέχεια την επόμενη άνοιξη (αργά στις ελιές, Μάιο) πλένω την ρίζα και την κόβω για να μπει σε ρηχή γλάστρα.
Μπορείς φέτος το φθινόπωρο να την κλαδέψεις και την άνοιξη να την βγάλεις από το έδαφος. Πόσο μεγάλη είναι, έχεις φωτογραφίες;
Μπορείς φέτος το φθινόπωρο να την κλαδέψεις και την άνοιξη να την βγάλεις από το έδαφος. Πόσο μεγάλη είναι, έχεις φωτογραφίες;
- These users thanked the author thanos75 for the post:
- JoopVanDenBerge (21 Ιούλ 2023, 17:28)
- Rating: 7.14%
-
Jean-Zac
- V.I.P

- Has thanked: 0
- Been thanked: 291 times
https://translate.google.com/?pli=1
Καλησπέρα σε όλους,
σε μια βόλτα με τα σκυλιά μου είδα ένα παλιό κούτσουρο μιας ελιάς στο έδαφος στην άκρη ενός ελαιώνα.
Τώρα πρέπει ακόμα να ζητήσω άδεια για να το ξεθάψω από τον ιδιοκτήτη, αλλά θέλω να μάθω εκ των προτέρων τι πρέπει να λάβω υπόψη μετά το σκάψιμο και επίσης την περίοδο κλαδέματος των κλαδιών.
Επειδή εσείς εδώ στην Ελλάδα έχετε περισσότερη εμπειρία με τις ελιές από εμένα, σας ρωτάω τα πάντα.
Προσπάθησα να ψάξω στο σύστημα αναζήτησης του φόρουμ αλλά δεν βρήκα τίποτα, γιατί το σύστημα προφανώς δεν είναι συνδεδεμένο με τη μετάφραση και δεν μιλάω αρκετά ελληνικά. Ούτε σε παλιότερες αναρτήσεις δεν βρήκα κάτι.
Εγώ ο ίδιος νόμιζα ότι η περίοδος για να ξεθάψω ένα τέτοιο κούτσουρο ήταν Απρίλιος-Μάιος.
Τι άλλο μπορείτε να μου πείτε τι να κάνω και τι όχι.
Έχω σκάψει περισσότερα yamadori αλλά δεν έχω κούτσουρο ελιάς ακόμα.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις απαντήσεις, χαιρετισμούς για μπονσάι, Joop
Καλησπέρα σε όλους,
σε μια βόλτα με τα σκυλιά μου είδα ένα παλιό κούτσουρο μιας ελιάς στο έδαφος στην άκρη ενός ελαιώνα.
Τώρα πρέπει ακόμα να ζητήσω άδεια για να το ξεθάψω από τον ιδιοκτήτη, αλλά θέλω να μάθω εκ των προτέρων τι πρέπει να λάβω υπόψη μετά το σκάψιμο και επίσης την περίοδο κλαδέματος των κλαδιών.
Επειδή εσείς εδώ στην Ελλάδα έχετε περισσότερη εμπειρία με τις ελιές από εμένα, σας ρωτάω τα πάντα.
Προσπάθησα να ψάξω στο σύστημα αναζήτησης του φόρουμ αλλά δεν βρήκα τίποτα, γιατί το σύστημα προφανώς δεν είναι συνδεδεμένο με τη μετάφραση και δεν μιλάω αρκετά ελληνικά. Ούτε σε παλιότερες αναρτήσεις δεν βρήκα κάτι.
Εγώ ο ίδιος νόμιζα ότι η περίοδος για να ξεθάψω ένα τέτοιο κούτσουρο ήταν Απρίλιος-Μάιος.
Τι άλλο μπορείτε να μου πείτε τι να κάνω και τι όχι.
Έχω σκάψει περισσότερα yamadori αλλά δεν έχω κούτσουρο ελιάς ακόμα.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις απαντήσεις, χαιρετισμούς για μπονσάι, Joop
-
JoopVanDenBerge
Topic author - Shohin

- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 62 times
uitgraven stronk van olijfboom
Hallo allemaal,
tijdens een wandeling met mijn honden zag ik aan de rand van een olijfboomgaard een oude stronk van een olijfboompje in de grond.
Nou moet ik nog toestemming vragen om het uit te graven aan de eigenaar maar ik wil alvast weten waar ik rekening mee moet houden na het uitgraven en ook de periode van takken snoeien.
Aangezien jullie hier in Griekenland meer ervaring met olijfbomen hebben dan ik, vraag ik alles aan jullie.
Ik heb namelijk geprobeerd te zoeken in het zoek-systeem van het forum maar niets gevonden, omdat het systeem kennelijk niet op de vertaling is aangesloten en ik spreek nog te weinig Grieks . Ook in oudere berichten kon ik niets vinden.
Ik dacht zelf dat de periode om zo'n stronk uit te graven, april-mei was.
Wat kunnen jullie mij meer vertellen wat ik moet doen en laten.
Ik heb wel meer yamadori uitgegraven maar nog geen olijfboomstronk.
Alvast bedankt voor de reakties, bonsaigroet, Joop
tijdens een wandeling met mijn honden zag ik aan de rand van een olijfboomgaard een oude stronk van een olijfboompje in de grond.
Nou moet ik nog toestemming vragen om het uit te graven aan de eigenaar maar ik wil alvast weten waar ik rekening mee moet houden na het uitgraven en ook de periode van takken snoeien.
Aangezien jullie hier in Griekenland meer ervaring met olijfbomen hebben dan ik, vraag ik alles aan jullie.
Ik heb namelijk geprobeerd te zoeken in het zoek-systeem van het forum maar niets gevonden, omdat het systeem kennelijk niet op de vertaling is aangesloten en ik spreek nog te weinig Grieks . Ook in oudere berichten kon ik niets vinden.
Ik dacht zelf dat de periode om zo'n stronk uit te graven, april-mei was.
Wat kunnen jullie mij meer vertellen wat ik moet doen en laten.
Ik heb wel meer yamadori uitgegraven maar nog geen olijfboomstronk.
Alvast bedankt voor de reakties, bonsaigroet, Joop