Άνοιξε ξεχωριστό θέμα για κάθε ένα από τα νέα δεντράκια σου, με περισσότερες φωτογραφίες σε ουδέτερο φόντο (λευκό ή μαύρο) και από όλες τις οπτικές γωνίες.vedouzoskoni έγραψε: ↑23 Οκτ 2023, 18:00Πήρα 2 ακόμα δεντράκια.. από αριστερά ,
το pinus parviflora 'glauca' και στο κέντρο το pinus mugo mughus.
Και αυτά να υποθέσω θα πρέπει να μπουν σε μεγαλύτερη γλάστρα και να τα αφήσω για λίγα χρόνια να μεγαλώσουν.. για 2- 3 χρόνια είναι καλά;
Προστέθηκε μετά από 2 λεπτά 1 δευτερόλεπτο:
Πολύ ενδιαφέρουσα και αναλυτική προσέγγιση.JoopVanDenBerge έγραψε: ↑23 Οκτ 2023, 20:26Hallo Vedozoskoni,
Leuk te zien dat je zo enthousiast bent, en dat het bonsai-virus je te pakken heeft.
Ik denk zelf, als je direct of na 2 a 3 jaar wilt beginnen met een bonsai te maken, dat je dan beter iets oudere exemplaren kunt aanschaffen.
De Pinus Parv. heeft vanaf de nebari gezien, de 1e +- 30 cm geen enkele tak, behalve dat hele kleine onbruikbare takje net boven de nebari en hij is nog vrij iel.
Op dat kale deel stam zal waarschijnlijk nooit een tak meer groeien, tenzij geent.
Van de Mugho zie ik wel een grote bos naalden maar geen stam of takken, dus daar kan ik nog niet over oordelen, maar ik vermoed dat dat ook een jong boompje betreft.
Je schrijft 2 a 3 jaar in een pot om te laten groeien. Dat is per soort boom verschillend.
Maar om een Pinus pre-bonsai naar een echte bonsai om te vormen, moet je al gauw denken aan boompjes van 10 a 15 jaar oud. voor de meeste soorten minimaal.
Dan heeft zo 'n boompje pas een dikker stammetje en veel takken. Maar niet na 2 a 3 jaar.
Trouwens die 3 jaar waar ik in een eerdere topic over schreef, is een periode dat een jong boompje , waar de centrale wortel al is ingekort, in een pot of houten kist moet staan om meer horizontale wortels en een dikkere stam te krijgen.
In die 1e 3 jaar is dat nog niet zo veel wat betreft de groei.
Na die 1e 3 jaar moet het boompje uit z 'n pot worden gehaald en moet er wortelsnoei worden gedaan. Alleen de dikke wortels moeten worden weggehaald als er al genoeg dunne wortels zijn gegroeid. Als de dunne wortels heel lang zijn, kan er een flink deel worden weggeknipt, zodat de wortels in een grote pot passen.
Dit geldt trouwens alleen voor loofbomen en niet voor bv Jeneverbes en dennen.
Voor dennen kun je beter even instructie-fimpjes over bonsai op internet zoeken.
Daarna moet het boompje weer voor 3 jaar in een pot of houten kist. Daarna dezelfde procedure wat betreft wortelsnoei en daarna misschien nog een keer 3 jaar in pot/kist.
Bij die tussentijdse verpottingen, moet er ook bovengronds aan de stam en takken worden gewerkt/geknipt, afhankelijk per soort boom.
Het is beter als je je eerst verdiept in wat een bonsai nodig heeft, wat betreft stam en takken. Kijk bonsai-filmpjes op internet hoe een bonsai uit ruw materiaal wordt gevormd.
Succes en bonsaigroet, Joop
Συμφωνώ απόλυτα για την αξία των βίντεο στο διαδίκτυο. Έτσι μαθαίνει κανείς πολύ καλά και γρήγορα.
Τα κωνοφόρα και τα πεύκα (ειδικά τα τελευταία) είναι από τα πιο δύσκολα είδη και θέλουν περισσότερη προσοχή.