van 0 naar pre-bonsai jeneverbes 4
-
Topic author - Shohin
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 47 times
Re: van 0 naar pre-bonsai jeneverbes 4
Hallo Hfestion,
Dank je wel.
1e foto is de voorzijde van de boom.
Het loof van de top-tak komt nu een beetje rommelig over, maar dat is omdat de foto 2-dimensionaal is.
Bonsaigroet, Joop
Dank je wel.
1e foto is de voorzijde van de boom.
Het loof van de top-tak komt nu een beetje rommelig over, maar dat is omdat de foto 2-dimensionaal is.
Bonsaigroet, Joop
-
- Συντονιστής
- Has thanked: 354 times
- Been thanked: 289 times
-
Topic author - Shohin
Re: van 0 naar pre-bonsai jeneverbes 4
Hallo Bill en Paulo,
Bedankt voor jullie aardige woorden.
Paulo, ik weet niet of het door de computer-vertaling vanuit het Nederlands naar het Grieks komt, maar om een misverstand te voorkomen, alle 4 de foto 's zijn van dezelfde boom maar de laatste 2 foto 's (in feite per ongeluk dezelfde foto) betreft de boom nog in ruwe vorm, dus niet bedraad en gevormd. De eerste 2 foto 's zijn voorkant en achterkant van de boom.
Bonsaigroet, Joop
Bedankt voor jullie aardige woorden.
Paulo, ik weet niet of het door de computer-vertaling vanuit het Nederlands naar het Grieks komt, maar om een misverstand te voorkomen, alle 4 de foto 's zijn van dezelfde boom maar de laatste 2 foto 's (in feite per ongeluk dezelfde foto) betreft de boom nog in ruwe vorm, dus niet bedraad en gevormd. De eerste 2 foto 's zijn voorkant en achterkant van de boom.
Bonsaigroet, Joop
-
Topic author - Shohin
van 0 naar pre-bonsai jeneverbes 4
Hallo allemaal,
Vorig jaar november heb ik deze jeneverbes gekocht voor 30,= Euro bij een tuincentrum in de buurt van Kalamata.
Ik heb hem toen in een hellende stijl gevormd maar was niet helemaal tevreden.
Na een paar maanden en na veel kijken, de boom draaien en nadenken, besloot ik alle draad er weer uit te halen.
Het loof aan de boom was in de zomer inmiddels aardig gegroeid, waarop ik alle takken flink heb uitgedund om hem meer licht en lucht te geven.
Ondertussen kreeg de boom z 'n gebruikelijke hoeveelheid mest toegediend.
Afgelopen weekend, ben ik weer aan de slag gegaan.
Ik besloot een totale make-over te doen.
-Eerst werd de grote trainings-pot verwijderd en de grote kluit uitgekamd. Hij werd gelijk in een iets kleinere plastic pot gezet met z 'n oude grond uit de kwekerij-pot.
-Bijna alle jins werden flink ingekort maar moeten later samen met de shari 's, na het verpotten aanstaand voorjaar, nog worden afgewerkt en met jinseal worden behandeld.
-Wat bij m 'n vorige ontwerp de achterzijde was, werd nu de voorzijde.
De top van de boom werd +- 20 cm ingekort en van het laatste deel werd een jin gemaakt.
De 1e tak rechts werd de hoofdtak en in feite de stamverlenging.
Van een flink takje met voldoende secundaire en tertiaire vertakking op die hoofdtak werd de top gemaakt.
Alle secundaire, tertiaire takje en looftoefjes werden in draad gezet en gevormd.
Aanstaand voorjaar, als de gezondheid van de boom goed is, wordt hij in een bonsai-pot overgezet. Dan zal ik ook de wortelbal iets kleiner moeten maken.
Ik doe dit expres in stapjes, omdat de boom mogelijk te gestresst wordt van de vele handelingen die er werden gedaan (verpotten, wortelkluit uitkammen, snoeien, vormen).
In een bonsai-pot zal hij vanaf de pot een hoogte hebben van +- 34 cm.
Nu mag z 'n loof weer een beetje groeien en kan hij aansterken tot het voorjaar.
Bonsaigroet, Joop.
20231106_131835.jpg20231106_103740-1.jpg20231104_140757-1.jpg20231104_140757-1.jpg
Προστέθηκε μετά από 4 λεπτά 26 δευτερόλεπτα:
De volgorde van de foto 's is niet helemaal goed gegaan, evenals 2 x dezelfde foto.
De 1e foto in dit topic is de uiteindelijke voorzijde van de boom.
Vorig jaar november heb ik deze jeneverbes gekocht voor 30,= Euro bij een tuincentrum in de buurt van Kalamata.
Ik heb hem toen in een hellende stijl gevormd maar was niet helemaal tevreden.
Na een paar maanden en na veel kijken, de boom draaien en nadenken, besloot ik alle draad er weer uit te halen.
Het loof aan de boom was in de zomer inmiddels aardig gegroeid, waarop ik alle takken flink heb uitgedund om hem meer licht en lucht te geven.
Ondertussen kreeg de boom z 'n gebruikelijke hoeveelheid mest toegediend.
Afgelopen weekend, ben ik weer aan de slag gegaan.
Ik besloot een totale make-over te doen.
-Eerst werd de grote trainings-pot verwijderd en de grote kluit uitgekamd. Hij werd gelijk in een iets kleinere plastic pot gezet met z 'n oude grond uit de kwekerij-pot.
-Bijna alle jins werden flink ingekort maar moeten later samen met de shari 's, na het verpotten aanstaand voorjaar, nog worden afgewerkt en met jinseal worden behandeld.
-Wat bij m 'n vorige ontwerp de achterzijde was, werd nu de voorzijde.
De top van de boom werd +- 20 cm ingekort en van het laatste deel werd een jin gemaakt.
De 1e tak rechts werd de hoofdtak en in feite de stamverlenging.
Van een flink takje met voldoende secundaire en tertiaire vertakking op die hoofdtak werd de top gemaakt.
Alle secundaire, tertiaire takje en looftoefjes werden in draad gezet en gevormd.
Aanstaand voorjaar, als de gezondheid van de boom goed is, wordt hij in een bonsai-pot overgezet. Dan zal ik ook de wortelbal iets kleiner moeten maken.
Ik doe dit expres in stapjes, omdat de boom mogelijk te gestresst wordt van de vele handelingen die er werden gedaan (verpotten, wortelkluit uitkammen, snoeien, vormen).
In een bonsai-pot zal hij vanaf de pot een hoogte hebben van +- 34 cm.
Nu mag z 'n loof weer een beetje groeien en kan hij aansterken tot het voorjaar.
Bonsaigroet, Joop.
20231106_131835.jpg20231106_103740-1.jpg20231104_140757-1.jpg20231104_140757-1.jpg
Προστέθηκε μετά από 4 λεπτά 26 δευτερόλεπτα:
De volgorde van de foto 's is niet helemaal goed gegaan, evenals 2 x dezelfde foto.
De 1e foto in dit topic is de uiteindelijke voorzijde van de boom.
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
- These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post (total 2):
- BILLPAN (06 Νοέμ 2023, 15:29) • Ontherun (05 Φεβ 2024, 12:11)
- Rating: 14.29%