Yamadori olijfboom pre-bonsai 2
-
Topic author - Shohin
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 51 times
Re: Yamadori olijfboom pre-bonsai 2
Hallo Hfestion,
de dikte van de stam valt wel mee. Hij is niet heel erg dik.
Dat kun je misschien wel inschatten op de foto met de snoeischaar.
Ik viel voor de combinatie van de 3 stammen/takken en de beweging daarin.
Maar je moet je verbeelding de vrije loop laten en veel gesteltakken en secundaire en tertiaire vertakking erbij denken.
Het idee voor deze boom, is om er een "vader-moeder-dochter " van te maken.
Dus de grote boom in het midden (vader), geflankeerd door moeder (iets kleiner) en dochter aan de andere kant van vader(nog kleiner).
Maar er zullen nog wel een paar jaar voorbij gaan, eer er genoeg takken zijn gegroeid, om de boom (pre-) bonsai te noemen.
Ik heb ook veel takken die niet bruikbaar waren voor deze boom eraf gesnoeid, en dat waren er heel veel.
Maar het is niet erg om met een kale boom te beginnen, dan kun je de nieuwe groei die de boom nodig heeft, zelf selecteren in plaats van met foute en te dikke takken te beginnen in het basisontwerp.
En jullie weten ook wel dat een olijfboom heel snel vol zit met jonge takken.
Bonsaigroet, Joop
de dikte van de stam valt wel mee. Hij is niet heel erg dik.
Dat kun je misschien wel inschatten op de foto met de snoeischaar.
Ik viel voor de combinatie van de 3 stammen/takken en de beweging daarin.
Maar je moet je verbeelding de vrije loop laten en veel gesteltakken en secundaire en tertiaire vertakking erbij denken.
Het idee voor deze boom, is om er een "vader-moeder-dochter " van te maken.
Dus de grote boom in het midden (vader), geflankeerd door moeder (iets kleiner) en dochter aan de andere kant van vader(nog kleiner).
Maar er zullen nog wel een paar jaar voorbij gaan, eer er genoeg takken zijn gegroeid, om de boom (pre-) bonsai te noemen.
Ik heb ook veel takken die niet bruikbaar waren voor deze boom eraf gesnoeid, en dat waren er heel veel.
Maar het is niet erg om met een kale boom te beginnen, dan kun je de nieuwe groei die de boom nodig heeft, zelf selecteren in plaats van met foute en te dikke takken te beginnen in het basisontwerp.
En jullie weten ook wel dat een olijfboom heel snel vol zit met jonge takken.
Bonsaigroet, Joop
-
- Συντονιστής
- Has thanked: 382 times
- Been thanked: 311 times
-
Topic author - Shohin
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 51 times
Yamadori olijfboom pre-bonsai 2
Hallo allemaal,
Nog een uitgegraven olijfboompje, wat bijna niet te herkennen was als iets interessants. (voor de nabije toekomst)
Ik had het gezien op een groot stuk grond naast mijn huis waar ik vaak mijn honden uitlaat.
Eerst heel veel takken en twijgen eraf gezaagd en geknipt en uitgegraven.
Thuis ook weer een flink onbruikbaar stuk van de stam afgezaagd en in een plastic kratje met grind gezet.
De komende jaren zal hij flink verwend worden voordat hij in een pot geplaatst kan worden.
Bonsaigroet, Joop
20240117_122330.jpg20240117_121355.jpg20231204_084639.jpg
Nog een uitgegraven olijfboompje, wat bijna niet te herkennen was als iets interessants. (voor de nabije toekomst)
Ik had het gezien op een groot stuk grond naast mijn huis waar ik vaak mijn honden uitlaat.
Eerst heel veel takken en twijgen eraf gezaagd en geknipt en uitgegraven.
Thuis ook weer een flink onbruikbaar stuk van de stam afgezaagd en in een plastic kratje met grind gezet.
De komende jaren zal hij flink verwend worden voordat hij in een pot geplaatst kan worden.
Bonsaigroet, Joop
20240117_122330.jpg20240117_121355.jpg20231204_084639.jpg
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.