Yamadori Pistachia Lentiscus pre-bonsai

Παρουσιάσεις προ–μπονσάϊ μελών
Απάντηση

Hfestion
Συντονιστής
Συντονιστής
Has thanked: 373 times
Been thanked: 302 times

Re: Yamadori Pistachia Lentiscus pre-bonsai

Δημοσίευση από Hfestion »

Ωραιότατο σαν αρχικό υλικό που αξίζει να επενδύσεις χρόνο πάνω σε αυτό.
Κρατήσε μας ενήμερους

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 51 times

Δημοσίευση από JoopVanDenBerge »

Dank jullie wel voor jullie mooie woorden.

Het zal echter nog wel 1 a 2 jaar duren eer ik de boom kan bewerken met de Dremel.
De boom moet eerst overal nieuwe groei laten zien en z 'n wortelgestel op orde zijn.
Maar ik heb goede hoop want hij begint nu al te groeien door nieuwe scheuten te laten zien en op een paar scheuten die er al op stonden zijn de blaadjes al aan het opengaan.

De freesjes voor de Dremel moet ik nog bestellen, maar ik ben nog aan het nadenken welke freesjes ik precies wil hebben.
Het zijn er namelijk nogal wat die ik nodig heb en ze zijn niet goedkoop.
Ik heb wel wat ervaring met klein freeswerk maar voor deze boom en nog een paar andere die ik heb, moet ik eerst gaan oefenen op een stronk en bv dikke takken van iets wat geen bonsai is, zodat ik het niet verpest.
Maar ik heb nog genoeg tijd.

Bonsaigroet, Joop.

deus x machina
Omono
Omono
Has thanked: 19 times
Been thanked: 56 times

Δημοσίευση από deus x machina »

πολυ ωραιο κ εντυπωσιακο δεντρο. Λογικα στην πορεια θα χρειαστει να αφαιρεσεις αρκετα σημεια αλλα προς το παρον μας ενδιαφερει να προσαρμοστει κ να ανπτυχθει στο νεο του περιβαλλον .
Ωραι δουλεια κ μεθοδικη στο θεμα του yamadori.
Μπραβο κ απο μενα joop. Καλη συνεχεια
Nihil humanum mihi alienum est

Ontherun
Shohin
Shohin
Has thanked: 65 times
Been thanked: 48 times

Δημοσίευση από Ontherun »

Ωραίος ο σχινος. Όταν μπει και το dremel νομίζω ότι θα γίνει ένα ωραίο δέντρο μεγάλης ηλικίας σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.Καλή αρχη joop!

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 51 times

Yamadori Pistachia Lentiscus pre-bonsai

Δημοσίευση από JoopVanDenBerge »

Hallo allemaal,

en de laatste uitgegraven boom  die ik deze week heb uitgegraven.
Dit is een heel oude stronk van een Pistachia Lentiscus, die aan de kant van een zandweg bij mij, heel dicht bij een grote Gortsia-boom stond.
Ik schat in dat de stronk al tientallen jaren oud moet zijn.

Ik trof de boom aan met allemaal stompjes van afgezaagde takken eraan, waarvoor ik de boer al voor het snoeien heb bedankt.
De stronk stond helemaal tussen grote stenen in de grond wat nog al wat moeite kostte om het eruit te halen.
Ruim een uur ben ik bezig geweest met pikhouweel, een spa, een handzaag en snoeischaar.
Soms waren er wortels van wel 5 cm dik.

Na heel wat zweetdruppels had ik hem eruit.
Thuis gekomen werd de wortelkluit schoon gemaakt van grond en stenen en gelijk eerst de meeste grote en dikke wortels afgezaagd en daarna in een grote plastic krat met
grind geplaatst die ik al van tevoren had gevuld en klaar gezet.

Een week terug had ik een Ingco electrische mini-kettingzaag gekocht die ik voor deze boom al veel gebruikt heb.
De bovengrondse stompjes en onbruikbare takken en veel dikke wortels werden daarmee afgezaagd.
Dat scheelde veel zweetdruppels.

Gelijk een advies, als iemand ook een electrische mini kettingzaag wil kopen, als het even kan, ga daar niet op besparen, want goedkoop is vaak duurkoop.
En voor degenen die er geen ervaring mee hebben, wees voorzichtig, want het blijft een kettingzaag!!! Oefen eerst even op een stuk stam (geen bonsai) en niet op je vingers.

In grote lijnen is de structuur van het toekomstbeeld van deze pre-bonsai al te zien.
Alleen in het midden van de boom zitten een korte dikke stomp en daarachter een iets jongere en langere  dikkere tak waar ik waarschijnlijk een keuze tussen moet maken,
welke er blijft zitten. Want ze kunnen beide als toptak dienen.
Ik laat ze nog even zitten, zodat ik kan zien wat er op beide aan nieuwe groei komt.
Verder zal de boom ook flink met de Dremel moeten worden behandeld.
De Dremel heb ik al, maar ik moet nog wel wat freesjes bestellen.

Voorlopig heb ik de boom in de half-schaduw gezet om te wennen.

Bonsaigroet, Joop

20240225_131449.jpg
20240222024022320240223_125505.jpg_131111.jpg3_114825.jpg
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
Απάντηση