Acer Buergerianum

Παρουσιάσεις Μπονσάϊ μελών
Απάντηση

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 60 times

Re: Acer Buergerianum

Δημοσίευση από JoopVanDenBerge »

Hallo Harri,

Fijn dat je hem leuk vind. Ik hoop dat een foto met bladeren dit jaar lukt. Mijn boom staat onder een schduwdoek maar de jonge nieuwe blaadjes die er aan komen, verschrompelen bijna allemaal door de hitte, ondanks water geven en besproeien.
Zojuist was het onder de veranda 44 graden C.

Bonsaigroet, Joop.
Άβαταρ μέλους

Harris
Συντονιστής
Συντονιστής
Has thanked: 110 times
Been thanked: 172 times
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από Harris »

Πολύ μεγάλη ιστορία έχει τόσα χρόνια! Μου αρέσει πολύ και θα περιμένω σίγουρα μια φωτό με φύλλα. Έχω και εγώ ένα παρόμοιο είδος αλλά με πολύ μικρότερο κορμό!
Το μόνο bonsai που δεν χρειάζεται φροντίδα είναι το πλαστικό.
Η αγάπη είναι το καλύτερο λίπασμα.
Μπονσάι είναι η έκφραση του είναι μου μέσα από την δημιουργία της φύσης για μια ανώτερη από εμένα προς τους άλλους αγάπη. Χ.
Εικόνα

Hfestion
Συντονιστής
Συντονιστής
Has thanked: 420 times
Been thanked: 359 times

Δημοσίευση από Hfestion »

JoopVanDenBerge έγραψε:
03 Ιούλ 2023, 18:39
Hallo Hfestion,

dank je voor de mooie woorden.
Ik wil graag een najaarsmeststof zonder stikstof (N). Dus bijvoorbeeld NPK- 0-10-10.
Dit is echt voor de winter. Dan mag de bonsai niet groeien en krijgt dan alleen andere elementen dus de Phosfor en Kalium, om sterkere wortels en algemene sterkte te krijgen Om sterker de winter in te gaan, maar ook om sterker de winter uit te komen en sterker het voorjaar in te gaan.
Zeker in/bij Athene en noord-Griekenland, waar dacht ik veel forumleden wonen en waar het s-winters flink koud kan zijn, is het echt aan te raden.
Als er meer mensen zijn die het willen aanschaffen, kan dat misschien wel collectief worden gedaan.
Dat scheelt ook in prijs. We zullen zien hoeveel mensen er reageren en interesse hebben.

Bonsaigroet, Joop

Μίας και δεν επιτρέπεται η διαφήμιση καταστήματος, σου έστειλα μήνυμα. Όποιος ενδιαφέρεται να μου πει να του στείλω. 

"Πολεμιστής του κήπου,,

https://youtube.com/channel/UCPhRP1KKAIFWG6kHAEJf0Zg

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin

Hallo allemaal,

in mijn bericht van 3 juli had ik gevraagd of iemand een winkel of internet-adres hier in Griekenland wist, waar ik bonsai producten zoals mest of andere dingen voor bonsai kan kopen, maar ik heb nog geen reaktie met naam of internetsite binnen gekregen.
Is bijna iedereen op vakantie of worden er geen bonsai producten besteld of gekocht?

Bonsaigroet, Joop

BILLPAN
Imperial
Imperial
Has thanked: 173 times
Been thanked: 116 times

Δημοσίευση από BILLPAN »

Αγαπητέ Joop, ευχαριστώ για την απάντησή σου.

Ναι προς το παρόν με τον τρόπο λίπανσης που ακολουθώ δεν έχει υπάρξει θέμα, τα δέντρα μου έχουν ζωηρή ανάπτυξη την άνοιξη και καλή υγεία καθ' όλο το έτος...

Πάντα όμως είμαι ανοιχτός σε νέες ιδέες.

Ευχαριστώ πολύ και πάλι.

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin

Hallo Bill,
Weer bedankt voor de mooie woorden.
Een meststof zonder stikstof is juist ontwikkeld voor de winterperiode, omdat een boom in feite niet meer groeit.
Hij zit dan in een rustperiode en het is niet voor niets dat hij (meestal) zijn blad laat vallen.
Vanaf het voorjaar moet een boom weer mest met stikstof (N) hebben. Dan moet hij weer groeien.

De overige bestanddelen van de NPK, zijn Phospor (fosfaat) en Kalium, wat voor sterkere wortels en een goede wateropname zorgt.

Misschien moet je even googlen op internet, maar als jouw bomen het met jouw meststoffen het goed doen, ok.

Bonsaigroet, Joop

BILLPAN
Imperial
Imperial
Has thanked: 173 times
Been thanked: 116 times

Δημοσίευση από BILLPAN »

Εξαιρετικό δέντρο, πανέμορφο!! Πολλά συγχαρητήρια!!

Για φθινοπωρινό - χειμερινό λίπασμα εγώ χρησιμοποιώ απλά υγρά λιπάσματα του εμπορίου που τιτλοφορούνται ως λιπάσματα για ανθοφόρα φυτά, τα οποία έχουν χαμηλότερο άζωτο σε σχέση με φώσφορο και κάλιο. Και τα λεγόμενα λιπάσματα για bonsai που έχουν χαμηλό άζωτο πιστεύω ότι είναι οκ για αυτή τη δουλειά.

Δεν γνωρίζω κάποιο λίπασμα με 0 άζωτο. Χρησιμοποιεί κανείς παιδιά τέτοιο λίπασμα για τον χειμώνα; Συγχωρήστε μου την άγνοια, αλλά είναι θεμιτό έχουμε 0 άζωτο; Ακόμα και τον χειμώνα δεν χρειάζεται έστω και πολύ λίγο άζωτο;

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin

Hallo Hfestion,

dank je voor de mooie woorden.
Ik wil graag een najaarsmeststof zonder stikstof (N). Dus bijvoorbeeld NPK- 0-10-10.
Dit is echt voor de winter. Dan mag de bonsai niet groeien en krijgt dan alleen andere elementen dus de Phosfor en Kalium, om sterkere wortels en algemene sterkte te krijgen Om sterker de winter in te gaan, maar ook om sterker de winter uit te komen en sterker het voorjaar in te gaan.
Zeker in/bij Athene en noord-Griekenland, waar dacht ik veel forumleden wonen en waar het s-winters flink koud kan zijn, is het echt aan te raden.
Als er meer mensen zijn die het willen aanschaffen, kan dat misschien wel collectief worden gedaan.
Dat scheelt ook in prijs. We zullen zien hoeveel mensen er reageren en interesse hebben.

Bonsaigroet, Joop
These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post:
BILLPAN (03 Ιούλ 2023, 19:00)
Rating: 7.14%

Hfestion
Συντονιστής
Συντονιστής
Has thanked: 420 times
Been thanked: 359 times

Δημοσίευση από Hfestion »

Ωραιότατα!!!! Μπράβο!!!

Μας έδωσες πολύ ωραίες πληροφορίες!
Τι λίπασμα ψάχνεις?
"Πολεμιστής του κήπου,,

https://youtube.com/channel/UCPhRP1KKAIFWG6kHAEJf0Zg

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin

Acer Buergerianum

Hallo allemaal en Kalo Minas.

Ik laat hier mijn 2e boom op dit forum zien, een Acer Buergerianum (bergesdoorn) die ik zelf heb gemaakt door 25 jaar terug een stek te snijden van een moederplant.
Hij is 37 cm hoog en heeft pure Akadama als grond.
20230616_183521.jpg
Nadat de stek was gegroeid, werd hij in de volle grond geplant, waar ik hem +- 3 jaar liet groeien.
Daarna eruit gehaald en wortelsnoei gedaan, waarbij alleen de dikke wortels werden weggesnoeid en de boom flink werd ingekort.
Dat proces werd daarna diverse malen weer gedaan, waardoor er een dikke stam ontstond, maar er moest steeds iets hoger op de stam worden terug gesnoeid.
Zo ontstond een goede tapsheid van de stam.
Een stam van Buergerianum wordt bij een goede behandeling sneller dik dan de meeste andere soorten.
Doordat er bij het groeien van de boom een steen tussen de wortels is gekomen, heeft ook aan tapsheid meegeholpen.

In de bovenste helft wilden voorheen niet veel takken groeien. Gelukkig door goed te bemesten, verschenen er afgelopen 2 jaar wat dunne takjes in de bovenste helft, waar ik hopelijk verder mee kan om de gaten op te vullen.

Hij krijgt altijd in de ochtend ruim water en staat in de koude maanden (van november tot eind februari) op een bonsai-stelling waar hij bloot staat aan alle weertypes .
In de warme maanden, dus van maart tot november, staat hij in de schaduw. Acer is heel gevoelig voor warme en sterke zon en je hebt snel verbrande bladeren.

Dit voorjaar had deze Acer ook licht verbrand blad, waardoor ik half juni besloot bladsnoei toe te passen. Dat is de beste periode om te doen.
Vandaar dat de boom nu kaal is.
In het najaar zal ik nog een foto maken met blad (hoop ik)
Vrijwel van de hele boom werd het blad afgeknipt waarbij het steeltje moet blijven staan.
Dit mag echter maar 1 x in 2 jaar gebeuren.

De boom krijgt altijd Biogold mestkorrels van het voorjaar, net nadat 2 paar nieuwe blaadjes zijn gegroeid, tot juli en na augustus tot eind september weer. Van oktober tot in november geef ik dan nog najaarsmest.
Maar mijn najaarsmest is bijna op.
Weten jullie hier in Griekenland waar ik online bonsai-meststoffen en andere bonsai-artikelen kan bestellen??

Bonsaigroet, Joop.
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post (total 2):
BILLPAN (03 Ιούλ 2023, 12:07) • Hfestion (03 Ιούλ 2023, 17:05)
Rating: 14.29%
Απάντηση