Yamadori Olijfboom no.8

Παρουσιάσεις προ–μπονσάϊ μελών
Απάντηση

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 60 times

Re: Yamadori Olijfboom no.8

Δημοσίευση από JoopVanDenBerge »

Dank je wel Hfestion, in verband met de grote zaagsnede, omdat  ik de oorspronkelijke stam in drieën heb moeten zagen, was dit de enige oplossing met deze stronk.
Het heeft nog wel enige tijd nodig dat de takken flink zijn gegroeid en zich een top heeft gevormd, maar het begin is er.

Het is misschien moeilijk om een toekomstbeeld van de uiteindelijke boom te hebben, omdat veel beginnende bonsailiefhebbers alleen maar een goed beeld hebben als de boom klaar zou zijn. 

Bonsaigroet,Joop

Hfestion
Συντονιστής
Συντονιστής
Has thanked: 420 times
Been thanked: 358 times

Re: Yamadori Olijfboom no.8

Δημοσίευση από Hfestion »

Πολύ ωραίο κομμάτι, περιμένω update !!!
"Πολεμιστής του κήπου,,

https://youtube.com/channel/UCPhRP1KKAIFWG6kHAEJf0Zg

Topic author
JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 60 times

Yamadori Olijfboom no.8

Δημοσίευση από JoopVanDenBerge »

IMG_4866.JPG

IMG_4865.jpg

IMG_4863.jpg

20240208_131027.jpg
 Hallo allemaal,

Eind 2023 trof ik tijdens een wandeling met mijn honden in  de buurt waar ik woon, in een olijfboomgaard een heel oude ruine van een stenen landbouwschuur aan, waarin één van de muren een olijfboom was  gegroeid. Het was meer een grote struik van ongeveer één meter breed en twee meter hoog. 

Bij een inspectie, van de struik, zag ik dat het een enorme stronk was van ongeveer 40 cm in doorsnede en dat de takken die daaruit groeiden, regelmatig waren afgezaagd.
Het was al een stronk die daar al tientallen jaren groeide, gezien de diep gegroefde bast van de stronk.

Ik maakte een praatje met de eigenaar van de boomgaard en mocht de stronk eruit nemen.
Dat gebeurde in februari 2024.
De takken werden allemaal flink ingekort en sommige helemaal verwijderd die ik toch niet kon gebruiken.
Ik moest wel een aantal stenen van de muur helemaal verwijderen, waarna de stronk vrijkwam.

Met de auto bracht ik de stronk naar huis en plaatste hem in een grote krat in een mengsel van grof zand, tuinaarde(allebei 25 %) en de rest fijn split, waar hij tot februari 2025 in stond.
Ondertussen waren de takken aan één kant van de stronk weer aardig gegroeid.

Ik haalde  de stronk uit de krat en zag dat er maar aan één kant wortels zaten, waarna ik besloot de stronk in drieen te zagen met een kettingzaag.
Alleen het deel met de wortels kon ik behouden.
De stronk werd weer voor een jaar terug in een kleinere krat geplaatst met dezelfde substraat- samenstelling.

Ondertussen had ik een freesmachine met een flink aantal fresen gekocht.  
De stronk was weer goed gegroeid en onbruikbare takjes werden helemaal weg gesnoeid en andere ingekort om beter met de freesmachine te kunnen werken.
Aan de zijde van de zaagsnede, werd de stronk vervolgens helemaal uitgehold en ook aan één zijde van de stronk een flinke opening gemaakt, omdat die zijde aan de buitenkant een beetje saai was. Dat is nu een stuk leuker geworden met een doorkijkje.

De takken die nu op de stronk staan, zijn nog niet groot en ontwikkeld, maar olijf groeit hard, dus binnen een paar jaar kan ik weer een selectie gaan maken en snoeien.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik de meest dikke tak, die een beetje aan de zijkant groeit, nog weghalen, omdat dat de coniciteit van de stam ten goede zal komen.

De basis is er, nu moeten de takken weer gaan groeien en kan ik volgende jaren gaan kijken wat ik behoud van de takken en welke stijl het zal worden.
En misschien wordt het dan nog een bonsai.

Ik ga proberen om elk jaar een update te maken van deze boom.
Bonsaigroet, Joop

Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτή τη δημοσίευση.
Απάντηση