Η ζεστη μεχρι τωρα , ειναι απαγορευτικη για μεταφυτευση ελιων;;;;

Συζητήσεις γενικώς περί φυτολογίας (εκτός από bonsai)
Απάντηση

Topic author
deus x machina
Omono
Omono
Has thanked: 31 times
Been thanked: 66 times

Re: Η ζεστη μεχρι τωρα , ειναι απαγορευτικη για μεταφυτευση ελιων;;;;

Δημοσίευση από deus x machina »

JoopVanDenBerge έγραψε:
17 Ιουν 2026, 09:24
Yassou Deus X Machina,

We zitten nu al voorbij de helft van juni en de bomen zijn volop bezig te groeien. Zowel bovengronds als ondergronds, dus de takken, bladeren en de wortels.
Als je dat gaat verstoren door bv de wortelkluit te ontwarren en nog erger wortelsnoei te doen, dan vraag je om een dode boom.

Als ik jou was zou ik nog wachten tot februari en dan wortelsnoei doen en verpotten. Zet ze dan gelijk in een veel grotere pot, zodat de wortels goed kunnen groeien.
Ik zie hier op dit forum zo vaak dan men boompjes die nog geen bonsai zijn, in veel te kleine potjes zetten. Juist in het begin van zijn leven, moet de boom goed kunnen groeien.
Veel wortels is ook veel takken en bladeren, wat weer belangrijk is om in het voorjaar een goede takselectie te maken. En veel takken, betekend ook diktegroei voor stam en takken, dat je niet over bijvoorbeeld 5 of 10 jaar nog met een iel boompje bezig bent.

Wat je nu wel kan doen is het boompje uit de pot halen, zonder de wortelkluit te beroeren en in zijn geheel in een veel grotere pot plaatsen, aangevuld met grond/substraat en dan in het voorjaar verder actie ondernemen. Wel ongeveer dezelfde dichtheid van grond/substraat, dat de oorspronkelijke grond bij het water geven ook nog genoeg water krijgt en dat het niet er langs loopt.

Bonsaigroet, Joop

καλημερα Joop,
οπως θα διαβασες τα φυτα ειναι ηδη μπονσαι κ βρισκονται σχεδον 10 χρονια σε μικρο ποτ. Χωρις να υπολογισουμε τα χρονια του μεγαλωματος τους. 
Η σκεψη μου εγινε γιατι εχω την αισθηση οτι το χωμα πλεον δεν τους προσφερει τιποτα. Οτι ηταν να δωσει το εχει δωσει.
Οπως γραφω δεν θα πειραζα ριζα .Αλλα επειδη βλεπω να ανεβαινει η θερμοκρασια , μαλλον θα τα αφησω ησυχα ...
σε ευχαριστω για τις σκεψεις κ τον χρονο σου

Nihil humanum mihi alienum est

JoopVanDenBerge
Shohin
Shohin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 64 times

Re: Η ζεστη μεχρι τωρα , ειναι απαγορευτικη για μεταφυτευση ελιων;;;;

Δημοσίευση από JoopVanDenBerge »

Yassou Deus X Machina,

We zitten nu al voorbij de helft van juni en de bomen zijn volop bezig te groeien. Zowel bovengronds als ondergronds, dus de takken, bladeren en de wortels.
Als je dat gaat verstoren door bv de wortelkluit te ontwarren en nog erger wortelsnoei te doen, dan vraag je om een dode boom.

Als ik jou was zou ik nog wachten tot februari en dan wortelsnoei doen en verpotten. Zet ze dan gelijk in een veel grotere pot, zodat de wortels goed kunnen groeien.
Ik zie hier op dit forum zo vaak dan men boompjes die nog geen bonsai zijn, in veel te kleine potjes zetten. Juist in het begin van zijn leven, moet de boom goed kunnen groeien.
Veel wortels is ook veel takken en bladeren, wat weer belangrijk is om in het voorjaar een goede takselectie te maken. En veel takken, betekend ook diktegroei voor stam en takken, dat je niet over bijvoorbeeld 5 of 10 jaar nog met een iel boompje bezig bent.

Wat je nu wel kan doen is het boompje uit de pot halen, zonder de wortelkluit te beroeren en in zijn geheel in een veel grotere pot plaatsen, aangevuld met grond/substraat en dan in het voorjaar verder actie ondernemen. Wel ongeveer dezelfde dichtheid van grond/substraat, dat de oorspronkelijke grond bij het water geven ook nog genoeg water krijgt en dat het niet er langs loopt.

Bonsaigroet, Joop

These users thanked the author JoopVanDenBerge for the post:
deus x machina (18 Ιουν 2026, 07:22)
Rating: 7.14%

Topic author
deus x machina
Omono
Omono
Has thanked: 31 times
Been thanked: 66 times

Η ζεστη μεχρι τωρα , ειναι απαγορευτικη για μεταφυτευση ελιων;;;;

Δημοσίευση από deus x machina »

καλημερα σε ολους.
Μου εχει μπει η ιδεα να αλλαξω το υποσρωμα σε δυο ελιες που εχω σε μικρη γλαστρα -ποτ. Ειναι κ οι δυο πολλα χρονια σε αυτα τα ποτ κ τους χορηγω μονο λιπασμα [ κ αυτο οχι οπως πρεπει μπορω να πω].
Η ερωτηση μου ειναι αν μπορω να τους κανω αυτη την αλλαγη , χωρις να πειραξω ριζες τους [ το πολυ πολυ μονο καμια χοντρη ].
Ειναι στα ποτ αυτα πανω απο 6-7 χρονια.
Πιστευετε οτι κατι τετοιο ειναι απαγορευτικο;;;
Nihil humanum mihi alienum est
Απάντηση